Stowarzyszenie Paralotniowe Sudety

Trening bezpieczeństwa SIV

Uwaga: Dla członków Stowarzyszenia 10% zniżki!

Treningi bezpieczeństwa prowadzimy w Polsce od 2001 roku. Jesteśmy pierwszym ośrodkiem, który zajmował się takimi szkoleniami. Dysponujemy nową motorówkę i wyciągarkę. Doświadczenie zdobywaliśmy szkoląc się na licznych treningach SIV, między innymi w Oludeniz (Turcja), Annecy (Francja) i Pokharze (Nepal).

Nowa motorówka i wyciągarka zostały oblatane jesienią ubiegłego roku . Jesteśmy w stanie holować pilotów 1000 m nad lustro wody. Oblataliśmy nowe startowiska nad jeziorami Dolnego Śląska, gwarantujące brak skąpania się podczas startu ;)

W sezonie 2015 planujemy zorganizowanie Mistrzostw Polski w Akrobacji Paralotniowej.

Instruktorzy : Arek Pomarański, Tomek Chodyra

Co to jest trening SIV?

Trening SIV to przede wszystkim symulacja zdarzeń, jakie mogą się przytrafić podczas lotów w termice i turbulentnych warunkach. Uczy, jak maksymalnie wykorzystać sztukę pilotażu, by poprawić bezpieczeństwo latania.

Cele kursu: 

  • Zrozumienie reakcji skrzydła w locie.
  • Nauka wyjścia z trudnych sytuacji w locie.
  • Nauka szybkiego znalezienia się na ziemi – umiejętność bardzo przydatna w razie nagłej zmiany warunków pogodowych.
  • Budowa zaufania do nowego skrzydła.

Dla kogo jest trening SIV?

Trening SIV adresowany jest do pilotów, którzy chcą poprawić swoje bezpieczeństwo w lataniu. Do SIV może przystąpić każdy, kto potrafi wystartować za holem i samodzielnie wylądować. By trening był efektywny, warto jednak mieć już kilka godzin nalotu i posiadać dobrą umiejętność holowania się.

Świadomi piloci regularnie przystępują do treningów SIV. Opanowanie wyjścia z podstawowych figur niebezpiecznych oraz powtarzalny trening zwiększa pewność pilota, co czyni latanie bezpiecznym, a więc przyjemnym, a nie stresującym.

Program kursu jest dostosowywany indywidualnie do każdego pilota. Można szkolić się na wielu poziomach zaawansowania, zarówno w podstawowych technikach, jak i w akrobacjach. Oferujemy również możliwość ćwiczenia niektórych figur z pilotem tandemu.

Jak wygląda SIV?

Sprzęt. Szkolenie zaczynamy od sprawdzenia stanu Waszego sprzętu.

Paralotnia. Paralotnia musi nadawać się do lotu. Zalecane jest posiadanie dopuszczenia paralotni do eksploatacji. Ostateczna decyzja o dopuszczeniu paralotni do lotów należy do instruktora.

Spadochron ratunkowy. Spadochron ratunkowy musi być przełożony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed kursem przez uprawnionego mechanika paralotniowego. Jeśli nie jest przełożony, należy zgłosić to przed szkoleniem. Spadochron zostanie przełożony przez naszego mechanika (opłata według cennika). Spadochron musi być połączony z uprzężą metalowym łącznikiem.

Radio. Radio musi być naładowane. Zapewniamy słuchawki do większości radiów oraz szczelne worki zabezpieczające przed zamoczeniem.

Teoria. Właściwa część treningu zaczyna się zajęciami teoretycznymi połączonymi z analizą materiałów wideo. Tłumaczymy, jak należy prawidłowo wykonywać figury, które uczestnicy będą ćwiczyć danego dnia. Omawiamy również specyfikę startu nad wodą i sposoby postępowania w sytuacjach awaryjnych (użycie spadochronu ratunkowego i lądowanie w wodzie).

Praktyka. Dziennie każdy uczestnik wykonuje 3 do 4 lotów, w zależności od warunków pogodowych oraz własnej kondycji. Każda z figur (wejście, zachowanie pilota w figurze i wyjście) omawiana jest przed startem indywidualnie. Podczas lotu pilot przez cały czas otrzymuje instrukcje, ma ciągłą łączność radiową z instruktorem. Jest stale obserwowany z łodzi ratowniczej i z lądu. Każdy lot jest filmowany. Po lądowaniu lot zostaje omówiony i ustalany jest szczegółowy program następnego lotu.

Figury wykonywane podczas treningu to zazwyczaj:

  • duże uszy (na speedzie),
  • przeciągnięcia taśmami B (B-sztal),
  • podwinięcie czołowe (frontsztal),
  • podwinięcie czołowe na speedzie,
  • podwinięcie jednostronne,
  • podwinięcie jednostronne na speeedzie,
  • autorotacja,
  • spirala z raptownym wyjściem na podany kierunek,
  • emergency turn (gwałtowny zakręt pomagający uniknąć zderzenia)
  • wejście do korkociągu (negatywki),
  • pełne przeciągnięcie (fullsztal) i lot do tyłu (backfly),
  • wingovery,
  • użycie spadochronu ratunkowego – dla chętnych,
  • SAT – dla mających już doświadczenie z SIVem.

Refleksja. Każdy dzień kursu kończy się wspólną analizą materiału filmowego. Omawiamy błędy, wyciągamy wnioski i ustalamy program ćwiczeń na następny dzień.

Istnieje możliwość omówienia indywidualnego programu treningu bezpieczeństwa.

Gdzie odbywa się SIV?

Szkolenia odbywają nad Jeziorem Turawskim, Mietkowskim, Paczkowskim, Nyskim lub Jeziorskiem (w zależności od pory roku i warunków meteorologicznych). Średnia wysokość holu to 600m nad lustro wody. W pobliżu każdego ze startowisk wyznaczone jest wystarczająco rozległe i płaskie lądowisko, zawsze oznaczone widocznym rękawem.

Zapewniamy: 

  • łódź holowniczą Ski Nautic o mocy ponad 300 koni mechanicznych z wyciągarką,
  • hole na 600 metrów nad lustro wody,
  • wykwalifikowaną obsługę,
  • doświadczonego sternika motorowodnego na łodzi oraz doświadczonego operatora wyciągarki,
  • instruktora na lądzie,
  • dyżurującego ratownika,
  • automatyczną kamizelkę ratunkową, napełniającą się w momencie zetknięcia z wodą,
  • słuchawkę do radia,
  • zabezpieczenie radia przed zamoczeniem,
  • pełną dokumentację wideo (do wglądu),
  • dyplom ukończenia treningu bezpieczeństwa.

Od uczestników oczekujemy:

  • Świadectwa Kwalifikacji i przeszkolenia w lotach za holem H,
  • własnego skrzydła, uprzęży, spadochronu zapasowego, kasku, wyczepu do holowania i radia,
  • praktyki w startach za holem (co najmniej 30 startów).

Umiejętność pływania nie jest konieczna, ale może się przydać ;)

Terminy i ceny

Trening trwa dwa dni. Prowadzony jest w grupach maksymalnie 8-osobowych. Terminy szkoleń (od kwietnia do października) będą podane na naszej stronie przed końcem stycznia 2015 (http://paragliding.com.pl/?page=terminy).

Grupy zorganizowane mogą umawiać się także indywidualnie. Takiej grupie oferujemy 10% zniżki. Grupa indywidualna może liczyć mniej niż 8 osób, jednak cena zawsze jest kalkulowana jak dla 8 osób ze zniżką.

Cena kursu według cennika: http://paragliding.com.pl/?page=cennik